Як та коли: інструкція для початківців із перемикання передач

Ми добре розуміємо, що якщо ви новачок у велоспорті чи тільки зараз вирішили купити свій перший велосипед, сама концепція перемикання передач може трохи спантеличувати. Але існує аксіома, яку ви точно повинні запам’ятати – без перемикання передач далеко не заїдете! В прямому сенсі фрази 🙂 Ви ніколи не оціните можливості вашого залізного коня на 100%, якщо не захочете зрозуміти принцип роботи перемикачів або, хоча б, не запам’ятаєте яку комбінацію, в яких випадках краще використовувати! Лісові стежки, стрімкі гірські дороги, чи швидка їзда в умовах міста – перемикання на відповідну передачу забезпечить вам максимальний комфорт і задоволення від катання в конкретний момент.
Відтак, ми зібрали для вас зручні підказки, які включають все, що потрібно знати про те, як і коли перемикати передачі.
Трохи практики і переключання передач буде таким же інстинктивним, як і педалювання. Тож до справи:

Зірки

Більшість велосипедів має одну, дві або три зірки спереду – «ведучі зірки» (кріпиться до переднього шатуна) та від 7 до 12 зірок ззаду (так звана касета, яка прикріплюється до заднього колеса). Поступове переміщення ланцюга із найменшої до найбільшої задньої зірки, буде полегшувати педалювання.

Коли ланцюг переміщується спереду з однієї зірки на іншу, то це відразу відчутно – педалювати легше на меншій зірці і важче на більшій. Тут все просто…

Найкращий спосіб, який ми можемо порекомендувати новачкам – оберіть безпечну площу для катання (без авто і пішоходів) – територію в парку чи біля будинку, і спробуйте переключати всі комбінації спереду і ззаду, щоб зрозуміти які зміни ви відчуваєте під час їзди на кожній іншій передачі. В майбутньому, коли вже добре подружитесь зі своїм байком, зможете завдяки перемиканню передач проїжджати перешкоди і набирати швидкість, навіть не звертаючи увагу, що щойно взагалі це робили 🙂

Перемикачі / Манетки

Зазвичай, перемикач на кермі з лівого боку відповідає за передні зірки, а перемикач справа на кермі – відповідно за зірки (касету) ззаду. Натискаючи на перемикач, ви рухаєте ланцюгом вгору чи вниз по зірочках.

Щоб легше запам’ятати, просто знайте, що правим перемикачем ви користуватиметесь частіше.

Саме тому, існують велосипеди тільки з однією зіркою спереду і відсутністю перемикача ліворуч на кермі. Важливо також відмітити, що перемикачі можна поміняти місцями (тобто перенести на кермі справа-на-ліво) – це роблять у випадку, якщо людина шульга чи велосипедист просто активніше використовує зазвичай ліву руку. Тобто, велосипед повністю можна підлаштувати особисто під вас, головне бажання!

Різні манетки різних брендів будуть переключатись по іншому, в розумінні відчуттів при натисканні, звуках переключання і так далі. Не соромтесь перед покупкою велосипеда випитатись в консультанта які передачі оптимальні для долання перешкод, їзди в умовах міста і які особливості переключання передач саме на даному велосипеді.

Коли перемикати?

Альфа та омега для початківців :

Піднімаєтесь на гору чи схил, їдете проти вітру – більші зірки (потрібно полегшити зусилля при педалюванні)
Пряма дорога (асфальт), вітер в спину – менші зірки (потрібно їхати швидше і ефективніше).

Перемикання передачі повинно проводитись перед зміною поверхні. Не чекайте поки ви відчуєте нахил і перемикайте передачу на випередження.  От їдете ви звичайною лісовою стежкою і попереду невеликий пагорб. Побачивши це, ви одразу повільно переходите з меншої зірки на більшу, тоді ще на більшу – залежно від кута нахилу пагорба.
Перемикати передачі потрібно тільки під час педалювання!
Не дуже натискайте на педалі, особливо при педалюванні вгору – якщо ви надто сильно тиснутимете або перестанете крутити педалі взагалі, то ланцюг може легко порватись чи злетіти.

Якщо ви не знаєте на якій саме передачі зараз їдете, на манетках можете бачити, яка саме зірка спереду-ззаду зараз працює. Чи просто опустіть голову і гляньте на передні і задні зірки і все зрозумієте, якщо уважно читали наш гайд 🙂

Найважливіше знайти свій оптимальний темп їзди! Орієнтовний стандартний темп їзди – 70-100 обертів на хвилину. Часто велосипедисти-початківці перестають кататись адже крутять педалі надто повільно, переключивши на не правильну передачу і відчуваючи сильний біль у м’язах. Знайдіть особисто для себе комфортний та ефективний темп їзди і ваше життя зміниться!)
Як тільки подружитесь зі своїм новим велосипедом, починайте експерементувати. Перемикайтесь на найменшу зірку ззаду, якщо їдете вниз, та на велику – якщо піднімаєтесь вверх. Одним словом, дізнавайтесь що може ваш байк і разом з тим відкривайте нові особисті можливості!
Якщо ви пересуваєтесь в основному містом і «випробовування можливостей велосипеда» – не для вас, то оптимальним варіантом в такому випадку буде середня або велика зірка спереду, та середня частина касети ( тобто теж середні зірки ) ззаду.

Дуже важливо уникати «натягнення ланцюга» – положення навскіс, коли ланцюг розміщеній на найбільшій зірці як спереду, так і ззаду. Виходить, що ланцюг спереду розміщений найдальше від рами, а ззаду – найближче. Таке положення ланцюга надмірно його розтягує, що дуже часто призводить до пошкодженні зубців зірочок. Тай самі Ви при цьому відчуєте сильний опір.
Аналогічно відбувається, якщо і спереду і ззаду включені маленькі зірочки.

І останнє, але дуже важливе – про чистоту!

Тепер, ми дуже багато знаємо про перемикання передач, але для того щоб цей процес відбувався ефективно і легко, систему переключання необхідно тримати в чистоті та уважно відрегульовувати. Як тільки ви купили велосипед система працює та сяє, але щоб вона залишалась такою ж, а ще й прослужила багато років, потрібно слідкувати щоб вона була чиста та не вкрита болотом і грязюкою. Такі системи дуже легко збирають на себе порох, бруд та пісок, тому ви повинні регулярно обезжирювати поверхні та змащувати.
Так само потрібно контролювати степінь натягування ланцюга та слідкувати за переключателями, щоб вся система працювала легко та плавно.

Друзі, користуйтесь нашими порадами щоб ви могли полюбити велосипеди так, як любимо їх ми!)